Op zaterdag 18 sept. Vierkant– de beursgenoteerde creditcardbetalingsprocessor die door cafés in de Verenigde Staten wordt gebruikt – ondervond een storing toen het automatische fooischerm van hun kassa werd verwijderd. Dit maakte het moeilijk, zo niet in veel gevallen onmogelijk, voor klanten om een fooi achter te laten, en het kostte barista’s en restaurantmedewerkers ontelbare duizenden aan gederfde lonen.
Zoals gemeld door de Washington Post, de fout deed zich zaterdag in de vroege uurtjes voor en was te wijten aan een automatische software-update. De storingen, volgens Neerwaartse Detector, begon rond het middaguur EST te worden gemeld, met een piek tussen 14.00 uur en 16.00 uur voordat het een uur later afnam. Het probleem was: bevestigd door Square net voor 13.00 uur en was net na 17.00 uur opgelost.
In de tussentijd konden café- en restaurantmedewerkers echter geen fooi krijgen, een inkomstenbron die een aanzienlijk deel van hun totale loon uitmaakt. De rest van de functionaliteit van Square bleef intact, wat betekent dat klanten nog steeds aankopen konden doen. Dit leverde extra problemen op voor vestigingen waar werknemers verplicht zijn deel te nemen aan het delen van fooien op basis van hun dagelijkse verkooptotalen, een vrij gangbare praktijk in restaurants (en sommige cafés), wat betekent dat servers niet alleen geld hadden kunnen mislopen, maar eigenlijk verschuldigd zou kunnen zijn.
Per WaPo:
“Gedurende ongeveer 3 uur op zaterdag 18 september ondervonden onze systemen een probleem waardoor sommige verkopers niet konden inloggen op hun accounts of tips konden accepteren”, zei Square-woordvoerder Marcus Torrey in een e-mail. “We begrijpen hoe belangrijk het is om nooit een verkoop te missen en hoe belangrijk het verzamelen van fooien kan zijn voor onze verkopersteams.”
Hij voegde eraan toe dat ze hun excuses aanbieden en meer details zullen delen over hoe soortgelijke incidenten in de toekomst kunnen worden voorkomen.
Dit heeft ertoe geleid dat veel cafémedewerkers niet zeker weten hoe ze het tijdens de storing verloren geld kunnen recupereren. Op Twitter, Erica Escalante, eigenaar van Café Reina in Portland, heeft het bedrijf verzocht de verwerkingskosten van die dag terug te betalen – waarvoor Square onlangs de loonstructuur heeft aangepast, tot grote ergernis van veel cafés – zodat ze haar personeel kan betalen. Andrew Sinclair, eigenaar van MadLab-koffie in Los Angeles, suggereerde directe terugbetaling van Square aan getroffen werknemers.
Misschien wel het meest vernietigend, sommigen noemen de tipping glitch een vorm van salaris diefstal, een strafrechtelijk vervolgbaar misdrijf. In veel staten mogen fooien als loon worden beschouwd; in mijn thuisstaat Texas mogen restaurants servers $ 2,13 per uur betalen, wat de federale minimum cash wage—omdat het de bedoeling is dat fooien het grootste deel van hun inkomen uitmaken. Als fooien niet beschikbaar zijn, zoals het denken gaat, komt het erop neer dat werknemers ervan weerhouden geld te verdienen dat federaal wordt erkend als loon. Het is onduidelijk hoe, zelfs in een civiele procedure, hoe de beloning zou worden beoordeeld.
Square moet nog verzoeken om compensatie in behandeling nemen.
Terwijl fooi geven is een achterhaalde praktijk met een racistisch verleden, is het niettemin het middel waarmee veel servicemedewerkers een groot deel van hun loon verdienen. Met de trend naar contante, contactloze betalingen, spelen creditcardaanbieders zoals Square een steeds grotere rol in het vermogen van werknemers om de kost te verdienen. En als ze naar beneden gaan, blijven de meest kwetsbare leden van de transactie de tas vasthouden.
Zac Cadwalader is de hoofdredacteur bij Sprudge Media Network en een stafschrijver gevestigd in Dallas. Lees meer Zac Cadwalader op Sprudge.



